Рачунари и програмирање
Машински техничар за компјутерско конструисање
РАЧУНАРИ И ПРОГРАМИРАЊЕ - ПРВИ РАЗРЕД
Исходи
рачунари и програмирање
Структура рачунарског система
Циљеви
Упознавање историјата развоја информационе технологије
• схватање значаја информационе технологије у друштву
• упознавање структуре хардwаре-а и софтwаре-а
Упознавање историјата развоја информационе технологије
• схватање значаја информационе технологије у друштву
• упознавање структуре хардwаре-а и софтwаре-а
Стицање основних знања о математичко-техничким основама информатике,
значају и примени рачунара у информационом друштву
• Стицање знања о структури и принципу рада рачунара, функцији његових компоненти и утицају компоненти на перформансе рачунара
На почетку теме ученике упознати са циљевима и исходима наставе, односно учења, планом рада и начинима оцењивања
Облици наставе
Настава се реализује кроз вежбе
Место реализације наставе
• вежбе се реализују у рачунарској лабораторији
Подела одељења на групе
• Приликом реализације вежби одељење се дели на две групе
Препоруке за реализацију наставе
• на почетку наставе урадити проверу нивоа знања и вештина ученика, која треба да послужи као оријентир за организацију наставе
• пожељно је да наставник, за практични део наставе, поред вежби у електронској форми, које ће покрити све теме предвиђене програмом, за ученике који су у стању да их брже ураде припреми и мале пројекте, или их запосли као асистенте који помажу споријим ученицима
• од ученика који су апсолутни почетници, и не успевају да ураде вежбе у предвиђеном фонду часова, треба тражити да кроз домаће задатке провежбају оно што нису успели у школи
• вежбе у електронској форми треба да омогуће да ученици раде у темпу који је у складу са њиховим индивидуалним могућностима и нивоом предзнања
• вежбе треба да буду засноване на примерима који су ученицима искуствено најближи и у функцији потреба образовног профила
• наставник не треба да подлегне ученицима, који су нестрпљиви и желе да одмах пређу на „куцкање по тастатури“, одбијајући да слушају теоретски увод у тему и објашњења. Искуство показује да ученици слабо прате објашњења наставника када су испред њих рачунари. Зато је најбоље да се теоретски увод реализује у учионици без рачунара уз коришћење пројектора
• ученике треба подстицати на самостално овладавање савременим могућностима информатике – ради тога, било би добро да се ученици кроз домаће задатке, индивидуалним или групним радом, упознају са корисним могућностима које нису обухваћене програмом, а примерене су њиховом узрасту и предзнању
• треба очувати снажну мотивацију ученика за изучавање информатике
• при реализацији тематске целине Основи информатике:
- потребно је објаснити градацију "податак-информација-знање" и утврдити значај информатике у прикупљању и чувању података, трансформацији у корисну информацију и интеграцији у знање
- кодирање карактера и кодне схеме (ASCII, Unicode) могуће је обрадити и уз тему Текст процесор о за вежбање: превођења количине информација из једне мерне једнице у другу, или превођења из декадног бројевног система у бинарни и обратно, може се користити калкулатор (који се налази у саставу оперативног система)
- важно је да се на примерима (звука, температуре, слике) ученицима приближи процес дискретизације информација, која је неопходна ради обраде на рачунару
-указати на основне профилактичке мере при коришћењу рачунара
• при реализацији тематске целине Архитектура рачунарског система:
- ученици треба да упознају функционалне могућности компоненти и принцип рада рачунара без упуштања у детаље техничке реализације (електронске схеме, конструктивни детаљи итд.)
- развој компоненти рачунара треба приказати занимљивим видео исечцима и другим материјалима са Интернета
- пожељно је да се ученицима покаже редослед расклапања и склапања рачунара, и омогући да то сами понове
- корисно је да се ученицима укаже на једноставне кварове које могу сами препознати и отклонити
- уводећи опште појмове, на пример: капацитет меморије, брзина процесора, наставник треба да упозна ученике са вредностима ових параметара на школским рачунарима (користећи „контролну таблу“ оперативног система)
- за домаћи, ученици могу да, за кућне рачунаре, направе листу компоненти и њихових карактеристика
- ради постизања важног педагошког циља: развоја код ученика навике за самостално коришћење помоћне литературе, у овој наставној области ученици за домаћи задатак могу да, коришћењем рачунарских часописа или Интернета, опишу конфигурацију рачунарског система која у том моменту има најбоље перформансе
Исходи
• објаснити значај правилног коришћења рачунара
• разликује основне делове рачунара
• разликује основне карактеристике хардwаре-ских компоненти
• објаснити структуру софтwаре-а
• Стицање знања о структури и принципу рада рачунара, функцији његових компоненти и утицају компоненти на перформансе рачунара
На почетку теме ученике упознати са циљевима и исходима наставе, односно учења, планом рада и начинима оцењивања
Облици наставе
Настава се реализује кроз вежбе
Место реализације наставе
• вежбе се реализују у рачунарској лабораторији
Подела одељења на групе
• Приликом реализације вежби одељење се дели на две групе
Препоруке за реализацију наставе
• на почетку наставе урадити проверу нивоа знања и вештина ученика, која треба да послужи као оријентир за организацију наставе
• пожељно је да наставник, за практични део наставе, поред вежби у електронској форми, које ће покрити све теме предвиђене програмом, за ученике који су у стању да их брже ураде припреми и мале пројекте, или их запосли као асистенте који помажу споријим ученицима
• од ученика који су апсолутни почетници, и не успевају да ураде вежбе у предвиђеном фонду часова, треба тражити да кроз домаће задатке провежбају оно што нису успели у школи
• вежбе у електронској форми треба да омогуће да ученици раде у темпу који је у складу са њиховим индивидуалним могућностима и нивоом предзнања
• вежбе треба да буду засноване на примерима који су ученицима искуствено најближи и у функцији потреба образовног профила
• наставник не треба да подлегне ученицима, који су нестрпљиви и желе да одмах пређу на „куцкање по тастатури“, одбијајући да слушају теоретски увод у тему и објашњења. Искуство показује да ученици слабо прате објашњења наставника када су испред њих рачунари. Зато је најбоље да се теоретски увод реализује у учионици без рачунара уз коришћење пројектора
• ученике треба подстицати на самостално овладавање савременим могућностима информатике – ради тога, било би добро да се ученици кроз домаће задатке, индивидуалним или групним радом, упознају са корисним могућностима које нису обухваћене програмом, а примерене су њиховом узрасту и предзнању
• треба очувати снажну мотивацију ученика за изучавање информатике
• при реализацији тематске целине Основи информатике:
- потребно је објаснити градацију "податак-информација-знање" и утврдити значај информатике у прикупљању и чувању података, трансформацији у корисну информацију и интеграцији у знање
- кодирање карактера и кодне схеме (ASCII, Unicode) могуће је обрадити и уз тему Текст процесор о за вежбање: превођења количине информација из једне мерне једнице у другу, или превођења из декадног бројевног система у бинарни и обратно, може се користити калкулатор (који се налази у саставу оперативног система)
- важно је да се на примерима (звука, температуре, слике) ученицима приближи процес дискретизације информација, која је неопходна ради обраде на рачунару
-указати на основне профилактичке мере при коришћењу рачунара
• при реализацији тематске целине Архитектура рачунарског система:
- ученици треба да упознају функционалне могућности компоненти и принцип рада рачунара без упуштања у детаље техничке реализације (електронске схеме, конструктивни детаљи итд.)
- развој компоненти рачунара треба приказати занимљивим видео исечцима и другим материјалима са Интернета
- пожељно је да се ученицима покаже редослед расклапања и склапања рачунара, и омогући да то сами понове
- корисно је да се ученицима укаже на једноставне кварове које могу сами препознати и отклонити
- уводећи опште појмове, на пример: капацитет меморије, брзина процесора, наставник треба да упозна ученике са вредностима ових параметара на школским рачунарима (користећи „контролну таблу“ оперативног система)
- за домаћи, ученици могу да, за кућне рачунаре, направе листу компоненти и њихових карактеристика
- ради постизања важног педагошког циља: развоја код ученика навике за самостално коришћење помоћне литературе, у овој наставној области ученици за домаћи задатак могу да, коришћењем рачунарских часописа или Интернета, опишу конфигурацију рачунарског система која у том моменту има најбоље перформансе
Исходи
• објаснити значај правилног коришћења рачунара
• разликује основне делове рачунара
• разликује основне карактеристике хардwаре-ских компоненти
• објаснити структуру софтwаре-а
разликује софтверски од хардверског квара
• користи информационе мреже и значај употребе апликација у свакодневном животу
• објасни начин заштите података од неовлашћеног коришћења, као и постојање законске регулативе на том подручју
• објасни значење појмова информација и информатика
• да преведе број из декадног у бинарни бројевни систем и обратно
• разликује појмове бит и бајт
• објасни како се у рачунару кодирају текстуална, графичка и звучна информација
• наведе јединице за мерење количине информација и коју количину информација представљају
• наведе најпопуларније области примене рачунара
• објасни основне карактеристике информационог друштва
• наведе опасности и мере заштите здравља од претеране и неправилне употребе рачунара
• објасни из којих се компоненти састоји рачунар
• објасни намену оперативне и спољашње меморије у рачунарском систему
• наброји врсте спољашњих меморија и објасни њихове карактеристике
• објасни функцију процесора, матичне плоче и магистрале у рачунару
• објасни како се одвија комуникација компоненти у току извршавања програма
• наведе параметре којима се изражавају перформансе рачунарских компоненти и објасни њихов утицај на перформансе рачунара
• Разликује различите типове рачунарских мрежа
* Према велићини
* Према топологији
* Према начину како се прослежују пакети
• објасни који посао обављају Интернет-провајдери
• објасни разлику између локалне и глобалне мреже
• објасни принципе функционисања Интернета
• објасни чему служе Интернет протоколи
• наведе карактеристике основних технологија приступа Интернету
• објасни предности умрежавања
• објасни каква може бити структура локалне мреже
• објасни који се уређаји користе за умрежавање
• користи ресурсе локалне мреже
• објасни у чему је разлика између рачунара-сервера и рачунара-клијената
• користи информационе мреже и значај употребе апликација у свакодневном животу
• објасни начин заштите података од неовлашћеног коришћења, као и постојање законске регулативе на том подручју
• објасни значење појмова информација и информатика
• да преведе број из декадног у бинарни бројевни систем и обратно
• разликује појмове бит и бајт
• објасни како се у рачунару кодирају текстуална, графичка и звучна информација
• наведе јединице за мерење количине информација и коју количину информација представљају
• наведе најпопуларније области примене рачунара
• објасни основне карактеристике информационог друштва
• наведе опасности и мере заштите здравља од претеране и неправилне употребе рачунара
• објасни из којих се компоненти састоји рачунар
• објасни намену оперативне и спољашње меморије у рачунарском систему
• наброји врсте спољашњих меморија и објасни њихове карактеристике
• објасни функцију процесора, матичне плоче и магистрале у рачунару
• објасни како се одвија комуникација компоненти у току извршавања програма
• наведе параметре којима се изражавају перформансе рачунарских компоненти и објасни њихов утицај на перформансе рачунара
• Разликује различите типове рачунарских мрежа
* Према велићини
* Према топологији
* Према начину како се прослежују пакети
• објасни који посао обављају Интернет-провајдери
• објасни разлику између локалне и глобалне мреже
• објасни принципе функционисања Интернета
• објасни чему служе Интернет протоколи
• наведе карактеристике основних технологија приступа Интернету
• објасни предности умрежавања
• објасни каква може бити структура локалне мреже
• објасни који се уређаји користе за умрежавање
• користи ресурсе локалне мреже
• објасни у чему је разлика између рачунара-сервера и рачунара-клијената
Оцењивање
Вредновање остварености исхода вршити кроз:
• праћење остварености исхода
• тестове знања
• оцењивање оспособљености за практични рад
• оцењивање пројеката на задату тему
• оцењивање квалитета домаћих задатака
Вредновање остварености исхода вршити кроз:
• праћење остварености исхода
• тестове знања
• оцењивање оспособљености за практични рад
• оцењивање пројеката на задату тему
• оцењивање квалитета домаћих задатака
ВИНДОВС (Windows) оперативни систем
ЦИЉ:
• Стицање знања, вештина и навика битних за успешно коришћење основних могућности оперативног система
НАЧИН ОСТВАРИВАЊА ПРОГРАМА
На почетку теме ученике упознати са циљевима и исходима наставе, односно учења, планом рада и начинима оцењивања
Облици наставе
Настава се реализује кроз вежбе
Место реализације наставе
• вежбе се реализују у рачунарској лабораторији
Подела одељења на групе
• Приликом реализације вежби одељење се дели на две групе
Препоруке за реализацију наставе
• на почетку наставе урадити проверу нивоа знања и вештина ученика, која треба да послужи као оријентир за организацију наставе
• пожељно је да наставник, за практични део наставе, поред вежби у електронској форми, које ће покрити све теме предвиђене програмом, за ученике који су у стању да их брже ураде припреми и мале пројекте, или их запосли као асистенте који помажу споријим ученицима
• од ученика који су апсолутни почетници, и не успевају да ураде вежбе у предвиђеном фонду часова, треба тражити да кроз домаће задатке провежбају оно што нису успели у школи
• вежбе у електронској форми треба да омогуће да ученици раде у темпу који је у складу са њиховим индивидуалним могућностима и нивоом предзнања
• вежбе треба да буду засноване на примерима који су ученицима искуствено најближи и у функцији потреба образовног профила
• наставник не треба да подлегне ученицима, који су нестрпљиви и желе да одмах пређу на „куцкање по тастатури“, одбијајући да слушају теоретски увод у тему и објашњења. Искуство показује да ученици слабо прате објашњења наставника када су испред њих рачунари. Зато је најбоље да се теоретски увод реализује у учионици без рачунара уз коришћење пројектора
• ученике треба подстицати на самостално овладавање савременим могућностима информатике – ради тога, било би добро да се ученици кроз домаће задатке, индивидуалним или групним радом, упознају са корисним могућностима које нису обухваћене програмом, а примерене су њиховом узрасту и предзнању
• треба очувати снажну мотивацију ученика за изучавање информатике
• при реализацији тематске целине Програмска подршка рачунара посебну пажњу посветити потреби коришћења лиценцираних програма, заштити програма и података, вирусима и заштити од њих
• неки елементи тематске целине Основе рада у оперативном систему са графичким интерфејсом могу се прожимати са другим тематским целинама, тако што ће се, на пример, програм калкулатор (који се налази у оквиру оперативног система) користити када се учи превођење из декадног у бинарни бројевни систем и обратно
ИСХОДИ:
• разликује основне појмове и карактеристике графичке оперативне средине
• прилагоди основне поставке на рачунару
• користи хелп функцију
• користи радну површину - десктоп са иконама и прозорима
• организује датотеке и директоријуме – фолдере
• копира, премешта, брише, компресује и декомпресује датотеке и фолдере
• користи антивирусни софтвер
• примени у пракси поступке рада у графичком окружењу
• подеси основне параметре оперативног система
• покрене и користи програме који су у саставу оперативног система за едитовање текста, цртање и једноставна нумеричка израчунавања
• разликује намену датотеке и каталога
• наведе намену типова датотека који се најчешће користе
• примењује основне операције које се користе при раду са датотекама и каталозима
• формира хијерархијску структуру катлога
• архивира и деархивира датотеке, каталоге и дискове
• зна да одреагује на најчешће поруке оперативног система (при брисању датотека и каталога; при затварању програма, а да није претходно сачуван документ, итд.)
• инсталира и деинсталира корисничке програме
• инсталира и деинсталира управљачке програме периферних уређаја
• користи мултимедијалне могућности оперативног система
• објасни деструктивне могућности рачунарских вируса
• користи и подешава антивирусни програм
Оцењивање
Вредновање остварености исхода вршити кроз:
• праћење остварености исхода
• тестове знања
• оцењивање оспособљености за практични рад
• оцењивање пројеката на задату тему
• оцењивање квалитета домаћих задатака
• Стицање знања, вештина и навика битних за успешно коришћење основних могућности оперативног система
НАЧИН ОСТВАРИВАЊА ПРОГРАМА
На почетку теме ученике упознати са циљевима и исходима наставе, односно учења, планом рада и начинима оцењивања
Облици наставе
Настава се реализује кроз вежбе
Место реализације наставе
• вежбе се реализују у рачунарској лабораторији
Подела одељења на групе
• Приликом реализације вежби одељење се дели на две групе
Препоруке за реализацију наставе
• на почетку наставе урадити проверу нивоа знања и вештина ученика, која треба да послужи као оријентир за организацију наставе
• пожељно је да наставник, за практични део наставе, поред вежби у електронској форми, које ће покрити све теме предвиђене програмом, за ученике који су у стању да их брже ураде припреми и мале пројекте, или их запосли као асистенте који помажу споријим ученицима
• од ученика који су апсолутни почетници, и не успевају да ураде вежбе у предвиђеном фонду часова, треба тражити да кроз домаће задатке провежбају оно што нису успели у школи
• вежбе у електронској форми треба да омогуће да ученици раде у темпу који је у складу са њиховим индивидуалним могућностима и нивоом предзнања
• вежбе треба да буду засноване на примерима који су ученицима искуствено најближи и у функцији потреба образовног профила
• наставник не треба да подлегне ученицима, који су нестрпљиви и желе да одмах пређу на „куцкање по тастатури“, одбијајући да слушају теоретски увод у тему и објашњења. Искуство показује да ученици слабо прате објашњења наставника када су испред њих рачунари. Зато је најбоље да се теоретски увод реализује у учионици без рачунара уз коришћење пројектора
• ученике треба подстицати на самостално овладавање савременим могућностима информатике – ради тога, било би добро да се ученици кроз домаће задатке, индивидуалним или групним радом, упознају са корисним могућностима које нису обухваћене програмом, а примерене су њиховом узрасту и предзнању
• треба очувати снажну мотивацију ученика за изучавање информатике
• при реализацији тематске целине Програмска подршка рачунара посебну пажњу посветити потреби коришћења лиценцираних програма, заштити програма и података, вирусима и заштити од њих
• неки елементи тематске целине Основе рада у оперативном систему са графичким интерфејсом могу се прожимати са другим тематским целинама, тако што ће се, на пример, програм калкулатор (који се налази у оквиру оперативног система) користити када се учи превођење из декадног у бинарни бројевни систем и обратно
ИСХОДИ:
• разликује основне појмове и карактеристике графичке оперативне средине
• прилагоди основне поставке на рачунару
• користи хелп функцију
• користи радну површину - десктоп са иконама и прозорима
• организује датотеке и директоријуме – фолдере
• копира, премешта, брише, компресује и декомпресује датотеке и фолдере
• користи антивирусни софтвер
• примени у пракси поступке рада у графичком окружењу
• подеси основне параметре оперативног система
• покрене и користи програме који су у саставу оперативног система за едитовање текста, цртање и једноставна нумеричка израчунавања
• разликује намену датотеке и каталога
• наведе намену типова датотека који се најчешће користе
• примењује основне операције које се користе при раду са датотекама и каталозима
• формира хијерархијску структуру катлога
• архивира и деархивира датотеке, каталоге и дискове
• зна да одреагује на најчешће поруке оперативног система (при брисању датотека и каталога; при затварању програма, а да није претходно сачуван документ, итд.)
• инсталира и деинсталира корисничке програме
• инсталира и деинсталира управљачке програме периферних уређаја
• користи мултимедијалне могућности оперативног система
• објасни деструктивне могућности рачунарских вируса
• користи и подешава антивирусни програм
Оцењивање
Вредновање остварености исхода вршити кроз:
• праћење остварености исхода
• тестове знања
• оцењивање оспособљености за практични рад
• оцењивање пројеката на задату тему
• оцењивање квалитета домаћих задатака
Програм за обраду текста- Word
Циљеви
• Стицање знања,
вештина и навика неопходних за успешно коришћење програма за обраду текста
• Оспособљавање за форматирање текстова
• Оспособљавање за рад са табелама
• Оспосабљавање за рад са обрасцима
• Повезивање са осталим апликацијама
НАЧИН ОСТВАРИВАЊА ПРОГРАМА
• Оспособљавање за форматирање текстова
• Оспособљавање за рад са табелама
• Оспосабљавање за рад са обрасцима
• Повезивање са осталим апликацијама
НАЧИН ОСТВАРИВАЊА ПРОГРАМА
На почетку теме ученике упознати са циљевима и исходима наставе, односно учења,
планом рада и начинима оцењивања
Облици наставе
Настава се реализује кроз вежбе
Место реализације наставе
• вежбе се реализују у рачунарској лабораторији
Подела одељења на групе
• Приликом реализације вежби одељење се дели на две групе
УПУТСТВА ЗА РЕАЛИЗАЦИЈУ НАСТАВЕ
-настава оријентисана на деловање
-савремене методе рада
-Кооперативно учење (рад у пару, тимски рад)
Препоруке за реализацију наставе
• на почетку наставе урадити проверу нивоа знања и вештина ученика, која треба да послужи као оријентир за организацију наставе
• пожељно је да наставник, за практични део наставе, поред вежби у електронској форми, које ће покрити све теме предвиђене програмом, за ученике који су у стању да их брже ураде припреми и мале пројекте, или их запосли као асистенте који помажу споријим ученицима
• од ученика који су апсолутни почетници, и не успевају да ураде вежбе у предвиђеном фонду часова, треба тражити да кроз домаће задатке провежбају оно што нису успели у школи
• вежбе у електронској форми треба да омогуће да ученици раде у темпу који је у складу са њиховим индивидуалним могућностима и нивоом предзнања
• вежбе треба да буду засноване на примерима који су ученицима искуствено најближи и у функцији потреба образовног профила
• наставник не треба да подлегне ученицима, који су нестрпљиви и желе да одмах пређу на „куцкање по тастатури“, одбијајући да слушају теоретски увод у тему и објашњења. Искуство показује да ученици слабо прате објашњења наставника када су испред њих рачунари. Зато је најбоље да се теоретски увод реализује у учионици без рачунара уз коришћење пројектора
• ученике треба подстицати на самостално овладавање савременим могућностима информатике – ради тога, било би добро да се ученици кроз домаће задатке, индивидуалним или групним радом, упознају са корисним могућностима које нису обухваћене програмом, а примерене су њиховом узрасту и предзнању
• треба очувати снажну мотивацију ученика за изучавање информатике
• при реализацији тематске целине Текст процесор:
-инсистирати да се ученици навикавају да поштују правила слепог куцања
- ученике треба упознати са постојањем два типа текст процесора – оних заснованих на језицима за обележавање текста (нпр. LaTeX, HTML) i WYSIWYG система какав ће се обрађивати у оквиру предмета
- ученике треба упознати са логичком структуром типичних докумената (молби, обавештења, итд.), школских реферата, семинарских и матурских радова;
- за вежбу од ученика се може тражити да неформатирани текст од бар десет страна уреде по угледу на уређену верзију дату у формату који се не може конвертовати у документ текст процесора (на пример, пдф-формат);
-указати на проблеме који могу да искрсну при покушају да се штампа документ када су инсталирани управљачки програми за више штампача
- пожељно је да израду једноставнијих докумената ученици провежбају кроз домаће задатке
Облици наставе
Настава се реализује кроз вежбе
Место реализације наставе
• вежбе се реализују у рачунарској лабораторији
Подела одељења на групе
• Приликом реализације вежби одељење се дели на две групе
УПУТСТВА ЗА РЕАЛИЗАЦИЈУ НАСТАВЕ
-настава оријентисана на деловање
-савремене методе рада
-Кооперативно учење (рад у пару, тимски рад)
Препоруке за реализацију наставе
• на почетку наставе урадити проверу нивоа знања и вештина ученика, која треба да послужи као оријентир за организацију наставе
• пожељно је да наставник, за практични део наставе, поред вежби у електронској форми, које ће покрити све теме предвиђене програмом, за ученике који су у стању да их брже ураде припреми и мале пројекте, или их запосли као асистенте који помажу споријим ученицима
• од ученика који су апсолутни почетници, и не успевају да ураде вежбе у предвиђеном фонду часова, треба тражити да кроз домаће задатке провежбају оно што нису успели у школи
• вежбе у електронској форми треба да омогуће да ученици раде у темпу који је у складу са њиховим индивидуалним могућностима и нивоом предзнања
• вежбе треба да буду засноване на примерима који су ученицима искуствено најближи и у функцији потреба образовног профила
• наставник не треба да подлегне ученицима, који су нестрпљиви и желе да одмах пређу на „куцкање по тастатури“, одбијајући да слушају теоретски увод у тему и објашњења. Искуство показује да ученици слабо прате објашњења наставника када су испред њих рачунари. Зато је најбоље да се теоретски увод реализује у учионици без рачунара уз коришћење пројектора
• ученике треба подстицати на самостално овладавање савременим могућностима информатике – ради тога, било би добро да се ученици кроз домаће задатке, индивидуалним или групним радом, упознају са корисним могућностима које нису обухваћене програмом, а примерене су њиховом узрасту и предзнању
• треба очувати снажну мотивацију ученика за изучавање информатике
• при реализацији тематске целине Текст процесор:
-инсистирати да се ученици навикавају да поштују правила слепог куцања
- ученике треба упознати са постојањем два типа текст процесора – оних заснованих на језицима за обележавање текста (нпр. LaTeX, HTML) i WYSIWYG система какав ће се обрађивати у оквиру предмета
- ученике треба упознати са логичком структуром типичних докумената (молби, обавештења, итд.), школских реферата, семинарских и матурских радова;
- за вежбу од ученика се може тражити да неформатирани текст од бар десет страна уреде по угледу на уређену верзију дату у формату који се не може конвертовати у документ текст процесора (на пример, пдф-формат);
-указати на проблеме који могу да искрсну при покушају да се штампа документ када су инсталирани управљачки програми за више штампача
- пожељно је да израду једноставнијих докумената ученици провежбају кроз домаће задатке
ИСХОДИ:
• подеси интерфејс текст процесора
• зна правила слепог куцања
• унесе текст (у латиничном и ћириличном писму)
• користи основне операције за едитовање текста (отклањање грешака, уметање текста, прелом реда, сливање два реда; копирање, исецање и премештање селектованог текста)
• сачува унети текст на неком спољашњем медијуму за чување информација
• отвори неки текстуални документ
• затвори активни документ
• премешта садржај између више отворених докумената
• уметне у текст: специјалне симболе, датум и време, слику, текстуалне ефекате
• пронађе и замени задати текст
• уметне и позиционира нетекстуалне објекте (дијаграме, формуле, фотографије, итд.)
• креира табелу задатих својстава коришћењем средстава текст процесора
• примени операције за форматирање текста и параграфа (промена својстава симбола и параграфа, креирање заглавља и подножја, претварање текста у листу, претварање текста у табелу, слагање текста по колонама, итд.)
• користи алате за исправљање грешака
• уметне нумерацију страница
• креира и користи стилове
• користи готове шаблоне и изради шаблоне по сопственим потребама
• унесе у документ математичке формуле
• генерише садржај и индекс појмова
• прегледа текстуални документ пре штампе; подешава параметре за штампу
• одабере величину и оријентацију папира
• подеси маргине странице
• сачува документ у различитим форматима
• користи алате за помоћ
• укуца текст на страни
• прекопира текст
• премести текст
• изабере величину и облик слова
• промени размак између редова и између пасуса
• увуче први ред и пасус са леве и десне стране
• изабере симболе за набрајање
• користи поднабрајање у тексту
• нумерише странице у документу
• унесе податке у заглавље и подножије
• унесе фусноту
• креира табелу, користи аутоматски форматирану табелу
• одреди стил ивице, боју позадине и орјентацију текста у табели
• споји и подели ћелије у табели
• унесе слику у документ
• промени величину и положај слике
• изради графиконе
• форматира елементе графикона
• унесе коментаре у текст и форматира их
• направи везу са другом страном или другим документом
• направи везу ка интернет страни
• подеси текст у више колона
• постави позадину на страни
• подеси тему документа
• користи постојеће форме текста
• изради формуларе
• изради шаблоне
• састави адресар у виду табеле
• састави текст писма
• повеже адресар и текст писма
• повеже адресар са ковертом
• пошаље циркуларно писмо директно из програма за обраду текста
• изради и користи стил
подеси документ за штампу
• изабере штампач
• одреди странице за штампу
• одреди број копија
• штампа документ
• подеси интерфејс текст процесора
• зна правила слепог куцања
• унесе текст (у латиничном и ћириличном писму)
• користи основне операције за едитовање текста (отклањање грешака, уметање текста, прелом реда, сливање два реда; копирање, исецање и премештање селектованог текста)
• сачува унети текст на неком спољашњем медијуму за чување информација
• отвори неки текстуални документ
• затвори активни документ
• премешта садржај између више отворених докумената
• уметне у текст: специјалне симболе, датум и време, слику, текстуалне ефекате
• пронађе и замени задати текст
• уметне и позиционира нетекстуалне објекте (дијаграме, формуле, фотографије, итд.)
• креира табелу задатих својстава коришћењем средстава текст процесора
• примени операције за форматирање текста и параграфа (промена својстава симбола и параграфа, креирање заглавља и подножја, претварање текста у листу, претварање текста у табелу, слагање текста по колонама, итд.)
• користи алате за исправљање грешака
• уметне нумерацију страница
• креира и користи стилове
• користи готове шаблоне и изради шаблоне по сопственим потребама
• унесе у документ математичке формуле
• генерише садржај и индекс појмова
• прегледа текстуални документ пре штампе; подешава параметре за штампу
• одабере величину и оријентацију папира
• подеси маргине странице
• сачува документ у различитим форматима
• користи алате за помоћ
• укуца текст на страни
• прекопира текст
• премести текст
• изабере величину и облик слова
• промени размак између редова и између пасуса
• увуче први ред и пасус са леве и десне стране
• изабере симболе за набрајање
• користи поднабрајање у тексту
• нумерише странице у документу
• унесе податке у заглавље и подножије
• унесе фусноту
• креира табелу, користи аутоматски форматирану табелу
• одреди стил ивице, боју позадине и орјентацију текста у табели
• споји и подели ћелије у табели
• унесе слику у документ
• промени величину и положај слике
• изради графиконе
• форматира елементе графикона
• унесе коментаре у текст и форматира их
• направи везу са другом страном или другим документом
• направи везу ка интернет страни
• подеси текст у више колона
• постави позадину на страни
• подеси тему документа
• користи постојеће форме текста
• изради формуларе
• изради шаблоне
• састави адресар у виду табеле
• састави текст писма
• повеже адресар и текст писма
• повеже адресар са ковертом
• пошаље циркуларно писмо директно из програма за обраду текста
• изради и користи стил
подеси документ за штампу
• изабере штампач
• одреди странице за штампу
• одреди број копија
• штампа документ
Од
ученика се очекује да:
- Усаврше своје способности за комуникацију и сарадњу
- Развијају компетенције потребне за самоорганизовано учење
- Кроз израду задатака стичу неопходне практичне вештине и рутину
- Науче да размишљају о проблему, да га анализирају, да планирају и успостављају кораке за његово решавање
- Развијају свест о неопходности доживотног учења
Оцењивање
Вредновање остварености исхода вршити кроз:
• праћење остварености исхода
• тестове знања
• оцењивање оспособљености за практични рад
• оцењивање пројеката на задату тему
• оцењивање квалитета домаћих задатака
- Усаврше своје способности за комуникацију и сарадњу
- Развијају компетенције потребне за самоорганизовано учење
- Кроз израду задатака стичу неопходне практичне вештине и рутину
- Науче да размишљају о проблему, да га анализирају, да планирају и успостављају кораке за његово решавање
- Развијају свест о неопходности доживотног учења
Оцењивање
Вредновање остварености исхода вршити кроз:
• праћење остварености исхода
• тестове знања
• оцењивање оспособљености за практични рад
• оцењивање пројеката на задату тему
• оцењивање квалитета домаћих задатака
Алгоритми
Алгоритми
Облици
наставе
Настава се реализује кроз вежбе
Место реализације наставе
• вежбе се реализују у рачунарској лабораторији
Подела одељења на групе
• Приликом реализације вежби одељење се дели на две групе
Настава се реализује кроз вежбе
Место реализације наставе
• вежбе се реализују у рачунарској лабораторији
Подела одељења на групе
• Приликом реализације вежби одељење се дели на две групе
Усвојио
појмове:
·
алгоритам,
алгоритамске структуре.
·
Зна
шта су структуре: слиједна, цикличка и гранање.
·
Зна
симболе за графичко приказивање алгоритма, те зна језички
приказ.
·
Посједује
знање како се пише алгоритам за цртање једноставних геометријских ликова.
·
Способност
описивања и објашњавања појма алгоритма.
·
Способност
уочавања разлике између
слиједне, цикличке и структуре гранања.
·
Изграђена
способност за писање алгоритма, описивање корак по корак
·
поступка
за рјешавање неког проблема или задатка.
·
Изграђена
способност графичког представљања алгоритма
·
Све
активности посматра као низ алгоритамских корака.
·
Прихвата
алгоритамски начин размишљања (логику) при рјешавању проблема.
·
Прихвата
као неопходност да се рјешавање неког проблема треба планирати,
·
унапријед
је потребно предвидјети поступке, кораке.
·
Прихвата
чињеницу да је потребно обезбиједити услове
за рјешавање проблема.
- Појам алгоритма. Основне алгоритамске структуре:
- слиједна, цикличка и структура гранања (одлучивања).
- Усвојио појмове: програмирање, алгоритам, алгоритамске структуре.
- Зна шта су структуре: слиједна, цикличка и гранање.
- Способност описивања и објашњавања појма алгоритма.
- Способност уочавања разлике између слиједне, цикличке и структуре гранања.
- Све активности посматра као низ алгоритамских корака.
·
Прихвата
алгоритамски начин размишљања (логику) при рјешавању проблема.
- Укључује се у расправу о алгоритму и алгоритамском начину рјешавања проблема.
- Активан је у току наставног процеса.
- Приказ алгоритма. Графички и језички (псеудокод) начин приказа. Примјери алгоритама:
- цртање једноставних и сложених геометријских ликова.
- Зна симболе за графичко приказивање алгоритма, те зна језички приказ.
- Посједује знање како се пише алгоритам за цртање једноставних геометријских ликова.
- Изграђена способност за писање алгоритма, описивање корак по корак поступка за рјешавање неког проблема или задатка.
- Изграђена способност графичког представљања алгоритма.
- Прихвата као неопходност да се рјешавање неког проблема треба планирати, унапријед је потребно предвидјети поступке, кораке.
- Прихвата чињеницу да је потребно обезбиједити услове за рјешавање проблема.
- Рјешава постављене задатке. Сам поставља једноставније задатке и рјешава их.
- Доноси на часове чланке о рограмским језицима из информатичких часописа Излаже наставно градиво.
- Прати напредовање ученика. Бира једноставне примјере за израду алгоритма, а онда прелази на сложеније задатке.
- Демонстрира примјере готових алгоритама.
Наставник
- Наставну грађу износи на популаран начин, приступачан и прихватљив за већину ученика.
- Води рачуна о сложености наставних садржаја па их зато поступно излаже.
Програмирање
Циљ• Усвајање основних знања о програмирању и програмским језицима
• Усвајање новог начина размишљања, прецизно формулисање проблема, правилна анализа алгоритма ради отклањања формалних и логичких грешака
• Оспособљавање за писање програма са простом линијском структуром
• Оспособљавање за писање програма са разгранатом структуром
• Оспособљавање за писање програма са цикличном структуром
• Савладавање основних техника у раду са низовима
• Усвајање основних знања о потпрограмима
• Савладавање основних техника у раду са вишедимензионалним низовима
• Усвајање основних знања о стринговима
Исходи
• објасни улогу и значај програмских језика;
• наведе основне типове програмских језика, објасни разлике међу њима;
• користи основне операције развојног окружења за писање програма (команде едитора, уређивање, превођење и извршавање програма);
• објасни појам алгоритма, наведе својства алгоритма;
• напише и тестира алгоритам са простом линијском структуром;
• напише и тестира алгоритам са разгранатом структуром;
• напише и тестира алгоритам са цикличном структуром;
• наведе структурне делове програма;
• наброји основне типове података;
• напише и тестира програм са простом линијском структуром у којима се користе наредбе за улаз и приказ података;
• напише и тестира програме са простом линијском структуром у којима се користе аритметички и логички изрази;
• напише и тестира програме са стандардним функцијама;
• напише и тестира програме у којима се користи наредба гранања (if, if - else);
• напише и тестира програме са вишеструким гранањем (сwитцх/цасе);
• напише и тестира програме у којима се користи наредба циклуса for;
• напише и тестира програме у којима се користи наредба циклуса wхиле и до - wхиле/репеат;
• напише и тестира програме у којима се користе наредбе циклуса и гранања;
• напише и тестира програме у којима се формира и исписује низ;
EXCEL
Циљеви
Оспособљавање ученика за табеларна израчунавања
Оспособљавање ученика за табеларна израчунавања
Облици наставе
Настава се реализује кроз вежбе
Место реализације наставе
• вежбе се реализују у рачунарској лабораторији
Подела одељења на групе
• Приликом реализације вежби одељење се дели на две групе
Исходи
• Oтвори једну и више радних књига
• убаци нови радни лист, преименује и брише већ постојећи
• форматира садржај ћелије
• употреби релативне, мешовите и апсолутне адресе ћелија у формулама
• изведе формуле коришћењем различитих функција
• направи различите врсте графикона и дијаграма из података у радној књизи
• подеси основне поставке радног листа
• Прилагоди садржај у заглављу и подножју
• Форматира елементе графикона
• Увезе податке из другог фајла
• Прилагоди радно окружење апликације
• Издвоји податке по неком услову пронађе и модификује податак,манипулише подацима са различитих радних листова
• штампа низ ћелија из радног листа, цео радни лист, одређен број копија радног листа, целу радну књигу, одређени графикон.
Настава се реализује кроз вежбе
Место реализације наставе
• вежбе се реализују у рачунарској лабораторији
Подела одељења на групе
• Приликом реализације вежби одељење се дели на две групе
Исходи
• Oтвори једну и више радних књига
• убаци нови радни лист, преименује и брише већ постојећи
• форматира садржај ћелије
• употреби релативне, мешовите и апсолутне адресе ћелија у формулама
• изведе формуле коришћењем различитих функција
• направи различите врсте графикона и дијаграма из података у радној књизи
• подеси основне поставке радног листа
• Прилагоди садржај у заглављу и подножју
• Форматира елементе графикона
• Увезе податке из другог фајла
• Прилагоди радно окружење апликације
• Издвоји податке по неком услову пронађе и модификује податак,манипулише подацима са различитих радних листова
• штампа низ ћелија из радног листа, цео радни лист, одређен број копија радног листа, целу радну књигу, одређени графикон.
•
Прихватио
је и успјешно употребљава појам таблични калкулатор те разумије шта су ћелије, редови,
колоне и шта је регија.
•
Отвара
програм који обрађује таблични калкулатор и успјешно врши припреме за рад.
•
Одређује
број ћелија, број колона, број редова.
•
Развио
је потребу да разне податке обрађује и представља у таблицама.
•
Слиједи
упутства наставника.
•
Креира
самостално изглед таблице.
•
Помаже
другим ученицима.
•
Истиче
потребу и значај обраде и представљања података путем таблица.
•
Демонстрира
могућности табличног калкулатора.
•
Даје
једноставне задатке.
• Форматирање и аутоформатирање. Линије, дебљине и врсте линија боје, бојење
ћелија.
•
Стекао
је знање о начинима одређивања врсте и дебљине линија, њихове боје те о бојењу ћелија,
редова и колона.
•
Креира
табеле са свим потребним елементима.
•
Успјешно
форматира и користи могућност аутоформатирања.
•
Креативан
је при кориштењу табличног калкулатора.
•
Показује
велико интересовање за рад са табличним калкулатором.
•
Демонстрира
начин форматирања, аутоформатирања те начине рада са линијама.
•
Демонстрира
употребу боје за линије и ћелије.
• Сортирање у таблицама.
• Сабирање у таблицама.
•
Поима
појмове сортирања у таблицама.
•
Научио
је како се сабира.
•
Обавља
сортирање.
•
Успјешно
обавља рачунску операцију сабирања.
•
Своја
знања о могућностима табличног калкулатора примјењује при учењу садржаја из математике и других наставних предмета.
•
Сарађује
са другим ученицима и наставником.
•
Самостално
креира реалне задатке.
•
Демонстрира
сортирање и сабирање.
Контролише рад ученика.
Усмјерава, показује.
Мотивише ученике.
Нема коментара:
Постави коментар