Рачунари и програмирање

Рачунари и програмирање

Машински техничар за компјутерско конструисање 
РАЧУНАРИ И ПРОГРАМИРАЊЕ - ПРВИ РАЗРЕД



Исходи рачунари и програмирање


  
Структура рачунарског система

Циљеви
Упознавање историјата развоја информационе технологије
• схватање значаја информационе технологије у друштву
• упознавање структуре хардwаре-а и софтwаре-а

Стицање основних знања о математичко-техничким основама информатике, значају и примени рачунара у информационом друштву
• Стицање знања о структури и принципу рада рачунара, функцији његових компоненти и утицају компоненти на перформансе рачунара
На почетку теме ученике упознати са циљевима и исходима наставе, односно учења, планом рада и начинима оцењивања


Облици наставе
Настава се реализује кроз вежбе

Место реализације наставе
• вежбе се реализују у рачунарској лабораторији

Подела одељења на групе
• Приликом реализације вежби одељење се дели на две групе

Препоруке за реализацију наставе
• на почетку наставе урадити проверу нивоа знања и вештина ученика, која треба да послужи као оријентир за организацију наставе
• пожељно је да наставник, за практични део наставе, поред вежби у електронској форми, које ће покрити све теме предвиђене програмом, за ученике који су у стању да их брже ураде припреми и мале пројекте, или их запосли као асистенте који помажу споријим ученицима
• од ученика који су апсолутни почетници, и не успевају да ураде вежбе у предвиђеном фонду часова, треба тражити да кроз домаће задатке провежбају оно што нису успели у школи
• вежбе у електронској форми треба да омогуће да ученици раде у темпу који је у складу са њиховим индивидуалним могућностима и нивоом предзнања
• вежбе треба да буду засноване на примерима који су ученицима искуствено најближи и у функцији потреба образовног профила
• наставник не треба да подлегне ученицима, који су нестрпљиви и желе да одмах пређу на „куцкање по тастатури“, одбијајући да слушају теоретски увод у тему и објашњења. Искуство показује да ученици слабо прате објашњења наставника када су испред њих рачунари. Зато је најбоље да се теоретски увод реализује у учионици без рачунара уз коришћење пројектора
• ученике треба подстицати на самостално овладавање савременим могућностима информатике – ради тога, било би добро да се ученици кроз домаће задатке, индивидуалним или групним радом, упознају са корисним могућностима које нису обухваћене програмом, а примерене су њиховом узрасту и предзнању
• треба очувати снажну мотивацију ученика за изучавање информатике
• при реализацији тематске целине Основи информатике:
- потребно је објаснити градацију "податак-информација-знање" и утврдити значај информатике у прикупљању и чувању података, трансформацији у корисну информацију и интеграцији у знање
- кодирање карактера и кодне схеме (ASCII, Unicode) могуће је обрадити и уз тему Текст процесор о за вежбање: превођења количине информација из једне мерне једнице у другу, или превођења из декадног бројевног система у бинарни и обратно, може се користити калкулатор (који се налази у саставу оперативног система)
- важно је да се на примерима (звука, температуре, слике) ученицима приближи процес дискретизације информација, која је неопходна ради обраде на рачунару
-указати на основне профилактичке мере при коришћењу рачунара

• при реализацији тематске целине Архитектура рачунарског система:
- ученици треба да упознају функционалне могућности компоненти и принцип рада рачунара без упуштања у детаље техничке реализације (електронске схеме, конструктивни детаљи итд.)
- развој компоненти рачунара треба приказати занимљивим видео исечцима и другим материјалима са Интернета
- пожељно је да се ученицима покаже редослед расклапања и склапања рачунара, и омогући да то сами понове
- корисно је да се ученицима укаже на једноставне кварове које могу сами препознати и отклонити
- уводећи опште појмове, на пример: капацитет меморије, брзина процесора, наставник треба да упозна ученике са вредностима ових параметара на школским рачунарима (користећи „контролну таблу“ оперативног система)
- за домаћи, ученици могу да, за кућне рачунаре, направе листу компоненти и њихових карактеристика
- ради постизања важног педагошког циља: развоја код ученика навике за самостално коришћење помоћне литературе, у овој наставној области ученици за домаћи задатак могу да, коришћењем рачунарских часописа или Интернета, опишу конфигурацију рачунарског система која у том моменту има најбоље перформансе


Исходи
• објаснити значај правилног коришћења рачунара
• разликује основне делове рачунара
• разликује основне карактеристике хардwаре-ских компоненти
• објаснити структуру софтwаре-а

разликује софтверски од хардверског квара
• користи информационе мреже и значај употребе апликација у свакодневном животу
• објасни начин заштите података од неовлашћеног коришћења, као и постојање законске регулативе на том подручју
• објасни значење појмова информација и информатика
• да преведе број из декадног у бинарни бројевни систем и обратно
• разликује појмове бит и бајт
• објасни како се у рачунару кодирају текстуална, графичка и звучна информација
• наведе јединице за мерење количине информација и коју количину информација представљају
• наведе најпопуларније области примене рачунара
• објасни основне карактеристике информационог друштва
• наведе опасности и мере заштите здравља од претеране и неправилне употребе рачунара
• објасни из којих се компоненти састоји рачунар
• објасни намену оперативне и спољашње меморије у рачунарском систему
• наброји врсте спољашњих меморија и објасни њихове карактеристике
• објасни функцију процесора, матичне плоче и магистрале у рачунару
• објасни како се одвија комуникација компоненти у току извршавања програма
• наведе параметре којима се изражавају перформансе рачунарских компоненти и објасни њихов утицај на перформансе рачунара
Разликује различите типове рачунарских мрежа
     * Према велићини
     * Према топологији
     * Према начину како се прослежују пакети
• објасни који посао обављају Интернет-провајдери
• објасни разлику између локалне и глобалне мреже
• објасни принципе функционисања Интернета
• објасни чему служе Интернет протоколи
• наведе карактеристике основних технологија приступа Интернету
• објасни предности умрежавања
• објасни каква може бити структура локалне мреже
• објасни који се уређаји користе за умрежавање
• користи ресурсе локалне мреже
• објасни у чему је разлика између рачунара-сервера и рачунара-клијената


Оцењивање
Вредновање остварености исхода вршити кроз:
• праћење остварености исхода
• тестове знања
• оцењивање оспособљености за практични рад
• оцењивање пројеката на задату тему
• оцењивање квалитета домаћих задатака


ВИНДОВС (Windows)  оперативни систем 

 ЦИЉ:

• Стицање знања, вештина и навика битних за успешно коришћење основних могућности оперативног система
НАЧИН ОСТВАРИВАЊА ПРОГРАМА

На почетку теме ученике упознати са циљевима и исходима наставе, односно учења, планом рада и начинима оцењивања
Облици наставе
Настава се реализује кроз вежбе
Место реализације наставе
• вежбе се реализују у рачунарској лабораторији
Подела одељења на групе
• Приликом реализације вежби одељење се дели на две групе
Препоруке за реализацију наставе
• на почетку наставе урадити проверу нивоа знања и вештина ученика, која треба да послужи као оријентир за организацију наставе
• пожељно је да наставник, за практични део наставе, поред вежби у електронској форми, које ће покрити све теме предвиђене програмом, за ученике који су у стању да их брже ураде припреми и мале пројекте, или их запосли као асистенте који помажу споријим ученицима
• од ученика који су апсолутни почетници, и не успевају да ураде вежбе у предвиђеном фонду часова, треба тражити да кроз домаће задатке провежбају оно што нису успели у школи
• вежбе у електронској форми треба да омогуће да ученици раде у темпу који је у складу са њиховим индивидуалним могућностима и нивоом предзнања
• вежбе треба да буду засноване на примерима који су ученицима искуствено најближи и у функцији потреба образовног профила
• наставник не треба да подлегне ученицима, који су нестрпљиви и желе да одмах пређу на „куцкање по тастатури“, одбијајући да слушају теоретски увод у тему и објашњења. Искуство показује да ученици слабо прате објашњења наставника када су испред њих рачунари. Зато је најбоље да се теоретски увод реализује у учионици без рачунара уз коришћење пројектора
• ученике треба подстицати на самостално овладавање савременим могућностима информатике – ради тога, било би добро да се ученици кроз домаће задатке, индивидуалним или групним радом, упознају са корисним могућностима које нису обухваћене програмом, а примерене су њиховом узрасту и предзнању
• треба очувати снажну мотивацију ученика за изучавање информатике
• при реализацији тематске целине Програмска подршка рачунара посебну пажњу посветити потреби коришћења лиценцираних програма, заштити програма и података, вирусима и заштити од њих
• неки елементи тематске целине Основе рада у оперативном систему са графичким интерфејсом могу се прожимати са другим тематским целинама, тако што ће се, на пример, програм калкулатор (који се налази у оквиру оперативног система) користити када се учи превођење из декадног у бинарни бројевни систем и обратно

ИСХОДИ:
• разликује основне појмове и карактеристике графичке оперативне средине
• прилагоди основне поставке на рачунару
• користи хелп функцију
• користи радну површину - десктоп са иконама и прозорима
• организује датотеке и директоријуме – фолдере
• копира, премешта, брише, компресује и декомпресује датотеке и фолдере
• користи антивирусни софтвер
• примени у пракси поступке рада у графичком окружењу
• подеси основне параметре оперативног система
• покрене и користи програме који су у саставу оперативног система за едитовање текста, цртање и једноставна нумеричка израчунавања
• разликује намену датотеке и каталога
• наведе намену типова датотека који се најчешће користе
• примењује основне операције које се користе при раду са датотекама и каталозима
• формира хијерархијску структуру катлога
• архивира и деархивира датотеке, каталоге и дискове
• зна да одреагује на најчешће поруке оперативног система (при брисању датотека и каталога; при затварању програма, а да није претходно сачуван документ, итд.)
• инсталира и деинсталира корисничке програме
• инсталира и деинсталира управљачке програме периферних уређаја
• користи мултимедијалне могућности оперативног система
• објасни деструктивне могућности рачунарских вируса
• користи и подешава антивирусни програм
Оцењивање
Вредновање остварености исхода вршити кроз:
• праћење остварености исхода
• тестове знања
• оцењивање оспособљености за практични рад
• оцењивање пројеката на задату тему
• оцењивање квалитета домаћих задатака

Програм за обраду текста- Word


Циљеви

• Стицање знања, вештина и навика неопходних за успешно коришћење програма за обраду текста
• Оспособљавање за форматирање текстова
• Оспособљавање за рад са табелама
• Оспосабљавање за рад са обрасцима
• Повезивање са осталим апликацијама

НАЧИН ОСТВАРИВАЊА ПРОГРАМА
На почетку теме ученике упознати са циљевима и исходима наставе, односно учења, планом рада и начинима оцењивања

Облици наставе
Настава се реализује кроз вежбе
Место реализације наставе
• вежбе се реализују у рачунарској лабораторији
Подела одељења на групе
• Приликом реализације вежби одељење се дели на две групе
УПУТСТВА ЗА РЕАЛИЗАЦИЈУ НАСТАВЕ
-настава оријентисана на деловање
-савремене методе рада

-Кооперативно учење (рад у пару, тимски рад)

Препоруке за реализацију наставе
• на почетку наставе урадити проверу нивоа знања и вештина ученика, која треба да послужи као оријентир за организацију наставе
• пожељно је да наставник, за практични део наставе, поред вежби у електронској форми, које ће покрити све теме предвиђене програмом, за ученике који су у стању да их брже ураде припреми и мале пројекте, или их запосли као асистенте који помажу споријим ученицима
• од ученика који су апсолутни почетници, и не успевају да ураде вежбе у предвиђеном фонду часова, треба тражити да кроз домаће задатке провежбају оно што нису успели у школи
• вежбе у електронској форми треба да омогуће да ученици раде у темпу који је у складу са њиховим индивидуалним могућностима и нивоом предзнања
• вежбе треба да буду засноване на примерима који су ученицима искуствено најближи и у функцији потреба образовног профила
• наставник не треба да подлегне ученицима, који су нестрпљиви и желе да одмах пређу на „куцкање по тастатури“, одбијајући да слушају теоретски увод у тему и објашњења. Искуство показује да ученици слабо прате објашњења наставника када су испред њих рачунари. Зато је најбоље да се теоретски увод реализује у учионици без рачунара уз коришћење пројектора
• ученике треба подстицати на самостално овладавање савременим могућностима информатике – ради тога, било би добро да се ученици кроз домаће задатке, индивидуалним или групним радом, упознају са корисним могућностима које нису обухваћене програмом, а примерене су њиховом узрасту и предзнању
• треба очувати снажну мотивацију ученика за изучавање информатике
• при реализацији тематске целине Текст процесор:
-инсистирати да се ученици навикавају да поштују правила слепог куцања
- ученике треба упознати са постојањем два типа текст процесора – оних заснованих на језицима за обележавање текста (нпр. LaTeX, HTML) i WYSIWYG система какав ће се обрађивати у оквиру предмета
- ученике треба упознати са логичком структуром типичних докумената (молби, обавештења, итд.), школских реферата, семинарских и матурских радова;
- за вежбу од ученика се може тражити да неформатирани текст од бар десет страна уреде по угледу на уређену верзију дату у формату који се не може конвертовати у документ текст процесора (на пример, пдф-формат);
-указати на проблеме који могу да искрсну при покушају да се штампа документ када су инсталирани управљачки програми за више штампача
- пожељно је да израду једноставнијих докумената ученици провежбају кроз домаће задатке


ИСХОДИ:
• подеси интерфејс текст процесора
• зна правила слепог куцања
• унесе текст (у латиничном и ћириличном писму)
• користи основне операције за едитовање текста (отклањање грешака, уметање текста, прелом реда, сливање два реда; копирање, исецање и премештање селектованог текста)
• сачува унети текст на неком спољашњем медијуму за чување информација
• отвори неки текстуални документ
• затвори активни документ
• премешта садржај између више отворених докумената
• уметне у текст: специјалне симболе, датум и време, слику, текстуалне ефекате
• пронађе и замени задати текст
• уметне и позиционира нетекстуалне објекте (дијаграме, формуле, фотографије, итд.)
• креира табелу задатих својстава коришћењем средстава текст процесора
• примени операције за форматирање текста и параграфа (промена својстава симбола и параграфа, креирање заглавља и подножја, претварање текста у листу, претварање текста у табелу, слагање текста по колонама, итд.)
• користи алате за исправљање грешака
• уметне нумерацију страница
• креира и користи стилове
• користи готове шаблоне и изради шаблоне по сопственим потребама
• унесе у документ математичке формуле
• генерише садржај и индекс појмова
• прегледа текстуални документ пре штампе; подешава параметре за штампу
• одабере величину и оријентацију папира
• подеси маргине странице
• сачува документ у различитим форматима
• користи алате за помоћ
• укуца текст на страни
• прекопира текст

• премести текст
• изабере величину и облик слова
• промени размак између редова и између пасуса
• увуче први ред и пасус са леве и десне стране
• изабере симболе за набрајање
• користи поднабрајање у тексту
• нумерише странице у документу
• унесе податке у заглавље и подножије
• унесе фусноту
• креира табелу, користи аутоматски форматирану табелу
• одреди стил ивице, боју позадине и орјентацију текста у табели
• споји и подели ћелије у табели
• унесе слику у документ
• промени величину и положај слике
• изради графиконе
• форматира елементе графикона
• унесе коментаре у текст и форматира их
• направи везу са другом страном или другим документом
• направи везу ка интернет страни
• подеси текст у више колона
• постави позадину на страни
• подеси тему документа
• користи постојеће форме текста
• изради формуларе
• изради шаблоне
• састави адресар у виду табеле
• састави текст писма
• повеже адресар и текст писма
• повеже адресар са ковертом
• пошаље циркуларно писмо директно из програма за обраду текста
• изради и користи стил
подеси документ за штампу
• изабере штампач
• одреди странице за штампу
• одреди број копија
• штампа документ

 
Од ученика се очекује да:
- Усаврше своје способности за комуникацију и сарадњу
- Развијају компетенције потребне за самоорганизовано учење
- Кроз израду задатака стичу неопходне практичне вештине и рутину
- Науче да размишљају о проблему, да га анализирају, да планирају и успостављају кораке за његово решавање
- Развијају свест о неопходности доживотног учења

Оцењивање
Вредновање остварености исхода вршити кроз:
• праћење остварености исхода
• тестове знања
• оцењивање оспособљености за практични рад
• оцењивање пројеката на задату тему
• оцењивање квалитета домаћих задатака


Алгоритми

 
Облици наставе
Настава се реализује кроз вежбе
Место реализације наставе

• вежбе се реализују у рачунарској лабораторији
Подела одељења на групе
• Приликом реализације вежби одељење се дели на две групе


Усвојио појмове:
·         алгоритам, алгоритамске структуре.
·         Зна шта су структуре: слиједна, цикличка и гранање.
·         Зна симболе за графичко приказивање алгоритма, те зна језички приказ.
·         Посједује знање како се пише алгоритам за цртање једноставних геометријских ликова.
·         Способност описивања и објашњавања појма алгоритма.
·         Способност уочавања разлике између слиједне, цикличке и структуре гранања.
·         Изграђена способност за писање алгоритма, описивање корак по корак
·         поступка за рјешавање неког проблема или задатка.
·         Изграђена способност графичког представљања алгоритма
·         Све активности посматра као низ алгоритамских корака.
·         Прихвата алгоритамски начин размишљања (логику) при рјешавању проблема.
·         Прихвата као неопходност да се рјешавање неког проблема треба планирати,
·         унапријед је потребно предвидјети поступке, кораке.
·         Прихвата чињеницу да је потребно обезбиједити услове за рјешавање проблема.
  • Појам алгоритма. Основне алгоритамске структуре:
  • слиједна, цикличка и структура гранања (одлучивања).
  • Усвојио појмове: програмирање, алгоритам, алгоритамске структуре.
  • Зна шта су структуре: слиједна, цикличка и гранање.
  • Способност описивања и објашњавања појма алгоритма.
  • Способност уочавања разлике између слиједне, цикличке и структуре гранања.
  • Све активности посматра као низ алгоритамских корака.
·         Прихвата алгоритамски начин размишљања (логику) при рјешавању проблема.
  • Укључује се у расправу о алгоритму и алгоритамском начину рјешавања проблема.
  • Активан је у току наставног процеса.
  • Приказ алгоритма. Графички и језички (псеудокод) начин приказа. Примјери алгоритама:
  • цртање једноставних и сложених геометријских ликова.
  • Зна симболе за графичко приказивање алгоритма, те зна језички приказ.
  • Посједује знање како се пише алгоритам за цртање једноставних геометријских ликова.
  • Изграђена способност за писање алгоритма, описивање корак по корак поступка за рјешавање неког проблема или задатка.
  • Изграђена способност графичког представљања алгоритма.
  • Прихвата као неопходност да се рјешавање неког проблема треба планирати, унапријед је потребно предвидјети поступке, кораке.
  • Прихвата чињеницу да је потребно обезбиједити услове за рјешавање проблема.
  • Рјешава постављене задатке. Сам поставља једноставније задатке и рјешава их.
  • Доноси на часове чланке о рограмским језицима из информатичких часописа Излаже наставно градиво.
  • Прати напредовање ученика. Бира једноставне примјере за израду алгоритма, а онда прелази на сложеније задатке.
  • Демонстрира примјере готових алгоритама.
Наставник
  • Наставну грађу износи на популаран начин, приступачан и прихватљив за већину ученика.
  • Води рачуна о сложености наставних садржаја па их зато поступно излаже.

Програмирање

Циљ
• Усвајање основних знања о програмирању и програмским језицима
• Усвајање новог начина размишљања, прецизно формулисање проблема, правилна анализа алгоритма ради отклањања формалних и логичких грешака
• Оспособљавање за писање програма са простом линијском структуром
• Оспособљавање за писање програма са разгранатом структуром
• Оспособљавање за писање програма са цикличном структуром
• Савладавање основних техника у раду са низовима
• Усвајање основних знања о потпрограмима
• Савладавање основних техника у раду са вишедимензионалним низовима
• Усвајање основних знања о стринговима
Исходи
• објасни улогу и значај програмских језика;
• наведе основне типове програмских језика, објасни разлике међу њима;
• користи основне операције развојног окружења за писање програма (команде едитора, уређивање, превођење и извршавање програма);
• објасни појам алгоритма, наведе својства алгоритма;
• напише и тестира алгоритам са простом линијском структуром;
• напише и тестира алгоритам са разгранатом структуром;
• напише и тестира алгоритам са цикличном структуром;
• наведе структурне делове програма;
• наброји основне типове података;
• напише и тестира програм са простом линијском структуром у којима се користе наредбе за улаз и приказ података;
• напише и тестира програме са простом линијском структуром у којима се користе аритметички и логички изрази;
• напише и тестира програме са стандардним функцијама;
• напише и тестира програме у којима се користи наредба гранања (if, if - else);
• напише и тестира програме са вишеструким гранањем (сwитцх/цасе);
• напише и тестира програме у којима се користи наредба циклуса for;
• напише и тестира програме у којима се користи наредба циклуса wхиле и до - wхиле/репеат;
• напише и тестира програме у којима се користе наредбе циклуса и гранања;
• напише и тестира програме у којима се формира и исписује низ;

EXCEL
Циљеви
Оспособљавање ученика за табеларна израчунавања
Облици наставе
Настава се реализује кроз вежбе

Место реализације наставе
• вежбе се реализују у рачунарској лабораторији

Подела одељења на групе
• Приликом реализације вежби одељење се дели на две групе

Исходи
Oтвори једну и више радних књига
• убаци нови радни лист, преименује и брише већ постојећи
• форматира садржај ћелије
• употреби релативне, мешовите и апсолутне адресе ћелија у формулама
• изведе формуле коришћењем различитих функција
• направи различите врсте графикона и дијаграма из података у радној књизи
• подеси основне поставке радног листа
• Прилагоди садржај у заглављу и подножју

• Форматира елементе графикона
• Увезе податке из другог фајла
• Прилагоди радно окружење апликације
• Издвоји податке по неком услову пронађе и модификује податак,манипулише подацима са различитих радних листова

• штампа низ ћелија из радног листа, цео радни лист, одређен број копија радног листа, целу радну књигу, одређени графикон.
      Прихватио је и успјешно употребљава појам таблични калкулатор те разумије шта су ћелије, редови, колоне и шта је регија.
      Отвара програм који обрађује таблични калкулатор и успјешно врши припреме за рад.
      Одређује број ћелија, број колона, број редова.
      Развио је потребу да разне податке обрађује и представља у таблицама.
      Слиједи упутства наставника.
      Креира самостално изглед таблице.
      Помаже другим ученицима.
      Истиче потребу и значај обраде и представљања података путем таблица.
      Демонстрира могућности табличног калкулатора.
      Даје једноставне задатке.
      Форматирање и аутоформатирање. Линије, дебљине и врсте линија боје, бојење ћелија.
      Стекао је знање о начинима одређивања врсте и дебљине линија, њихове боје те о бојењу ћелија, редова и колона.
      Креира табеле са свим потребним елементима.
      Успјешно форматира и користи могућност аутоформатирања.
      Креативан је при кориштењу табличног калкулатора.
      Показује велико интересовање за рад са табличним калкулатором.
      Демонстрира начин форматирања, аутоформатирања те начине рада са линијама.
      Демонстрира употребу боје за линије и ћелије.
      Сортирање у таблицама.
      Сабирање у таблицама.
      Поима појмове сортирања у таблицама.
      Научио је како се сабира.
      Обавља сортирање.
      Успјешно обавља рачунску операцију сабирања.
      Своја знања о могућностима табличног калкулатора примјењује при учењу садржаја из  математике и других наставних предмета.
      Сарађује са другим ученицима и наставником.
      Самостално креира реалне задатке.
      Демонстрира сортирање и сабирање.
Контролише рад ученика.
Усмјерава, показује.
Мотивише ученике.

Нема коментара:

Постави коментар